Трудове навчання

ПЕРЕДМОВА

Сучасний педагог має стати справжнім майстром своєї справи з високим рівнем знань і умінь у всіх сферах педагогічної діяльності.
Програма дисципліни «Методика трудового навчання з практикумом» , включає в себе розділ «Волокнисті матеріали, нитки, тканини». Цей майстер-клас спрямоване на розвиток вмінь виконувати ляльку-берегиньку.
Робота спрямована на виховання в студента патріотичного, естетичного смаку, розвитку народного декоративно-прикладного мистецтва.
Мета: розкрити нові можливості естетичного пізнання світу, сформувати художньо-творче мислення студентів.

Лялька-мотанка здавен була оберегом в українській родині.
Кожна матір робила для своєї дитині ляльку, щоб та гралась.
Лялька буває різної форми – великою й маленькою. Вважають, що лялька є посередником між живими й тими, кого на цьому світі вже чи ще немає. Обличчя як такого у ляльки немає, воно досить символічне. Вважається, що лялька-мотанка повинна бути безлика, а та, яка служить берегинею – ще й з хрестом замість обличчя.
Не можна малювати обличчя ляльці, вона не повинна ні на кого бути подібна, щоб не завдати шкоду.
Її робили для того, щоб пішов або, навпаки, припинився дощ. Або для того, щоб забрати хворобу від людини. Залежно від події робили різні ляльки. Якщо для шлюбу, то ляльки виготовляли дуже ретельно. Ляльку вбирали в український стрій, як молоду, робили великий віночок, чи корону, на голову також до ляльки – молодої обов’язково робили пару.
Також дівчата часто разом з рушниками та сорочками в скриню до посоха робили ляльок.
Коли ж дівчина виходила заміж, то в родині чоловіка дозволялось, допоки в молодят немає діток, гратись лялькою, і чим більше, тим швидше, і тим здоровіші будуть діти. А коли вже народжувалась дітвора, то , звісно, лялька віддавалась їй.

Майстер-клас: лялька-берегинька

Якщо вам потрібен оберіг, який, окрім своїх «прямих» зобов’язань, ще й милуватиме око, цей майстер-клас – саме для вас!
Разом ми виготовимо чарівну ляльку.

Лялька-берегиня
Отже, нам знадобляться:
Вата, бинт, ножиці, пензлик, бамбукові палички «для шашликів» (з одним гострим кінцем), двобічна клейова стрічка для килимів (або двобічний скотч), два мотки ниток «ірис» (білого кольору – для усіх намотувань, блакитного – для волосся нашої берегині), посудина з водою, клей ПВА, біла тканина (бажано з одним обробленим краєм), дві атласні стрічки довжиною по 1 м. кожна (одна стрічка – вузька, інша – трохи ширша), широка тасьма або відріз полотна та мереживо (для спідниці), а також книга з твердою палітуркою.

Крок 1.
Відриваємо шматочок вати і формуємо з нього невелику кульку розміром із грецький горіх. Закріплюємо її на гострому кінці бамбукової палички.
Крок 2.
Відрізаємо приблизно 20 см бинта та огортаємо ним ватяну «голову» ляльки. Біля основи «голови» скручуємо бинт та закріплюємо його ниткою – обмотуємо «шию» декілька разів та зав’язуємо вузлик. Нитка-«сороківка» для таких цілей – затонка, тому наша майстриня радить використовувати нитки на кшталт «ірису». Після закріплення нитки відрізаємо зайвий «хвіст» з бинту.
Крок 3.
Для того, щоб надати «голові» кращої форми та зробити її трохи твердішою, треба обробити її спеціальним клейовим розчином. Готуємо його з води та клею ПВА. У посудині має бути приблизно однакова кількість води та клею (пропорція 1:1). Беремо пензлик, розмішуємо наш розчин та змазуємо ним «голову» ляльки. Поки поверхня мокра, «ліпимо» з неї гарну гладеньку кульку.
Відставляємо роботу у бік і даємо «голові» висохнути. Процес цей дещо тривалий – займає 3-4 години. Тому краще робити заготовку для ляльки-берегиньки ввечері – щоб клей мій висохнути протягом ночі. А ще краще – виготовити не одну «голову», а декілька, щоб потім можна було «розмахнутися» і зробити декілька ляльок.
Крок 4.
Беремо до рук заготовку і виявляємо, що така довга «ніжка» нам не потрібна.
Натомість, ляльці бракує ручок. Тому низ палички ми відрізаємо (5-6 см) – змайструємо з цього шматочка руки для нашої берегині. На відстані 1,5-2 см від голови прикладаємо до ляльки «руки» – перпендикулярно до «хребта».
Примотуємо «ручки»: спочатку – зліва праворуч нагору, потім – справа ліворуч нагору. Нитка при цьому огортає палички навхрест. Лялька має міцно примотані «руки», тож її каркас можна вважати готовим. До речі, для простішого виготовлення голови ляльки можна використати
грецький горіх. У такому випадку не треба буде чекати декількох годин, аби проклеєний бинт висохнув і, відтак, швидше почати насолоджуватися процесом виготовлення ляльки.
Крок 5.
Тепер залучаємо до творчого процесу білу натуральну тканину: нею огорнемо «руки» та «голову» ляльки, а також зробимо нижню спідничку. Для того, щоб покрити тканиною «руки» ляльки нашого розміру, знадобиться приблизно 3*12см тканини.
Огортаємо нею «руки»-палички та скручуємо тканину, притискаючи її до основи «ручок». Скручену тканину треба закріпити білою ниткою: міцно намотати її навколо «ручок».
Крок 6.
Для оздоблення «голови» відрізаємо квадратний клаптик білої тканини розміром приблизно 20*20 см, розрізаємо його по діагоналі та огортаємо цим трикутником голову ляльки.
Після того, як «обличчя» буде готове, нам треба закріпити його ниткою. Тому основу голови декілька разів огортаємо ниткою та зав’язуємо вузол.
Крок 7.
Настав час вдягнути «плечі» нашої ляльки. Ми зробимо це за допомогою вузьких смужок тої самої білої тканини. Відрізавши два шматочки полотна (приблизно 2*10 см), загинаємо їх з двох уздовжніх боків – лялька має бути охайною, тож необробленим краям тут не місце. Підігнувши краї стрічок, огортаємо ними «плечі» ляльки, роблячи таку собі «жилетку». Цей етап роботи також фіксуємо ниткою.
Крок 8.
Тепер переходимо до виготовлення нижньої спідниці берегиньки. Відрізаємо шматочок білої тканини розміром 15*20 см та скручуємо його на ширину спіднички. Далі у нагоді стає клейова стрічка: змотавши тканину «рулетом», склеюємо її двобічним скотчем. «Вдягаємо» спідничку на ляльку, пальцями формуємо її «стегна» та закріплюємо їх ниткою.
Крок 9.
Завершуємо «обличчя»: на ньому обов’язково має бути солярний символ, тобто, хрест. Ми зробимо його вузесенькою атласну стрічкою (вистачить 60 см, але для впевненості краще взяти 1 м стрічки). За допомогою скотча горизонтально прикріплюємо стрічку посередині обличчя. На «потилиці» зав’язуємо стрічку у вузлик та ведемо її довший кінчик знову у бік обличчя: цього разу зверху донизу «обличчя» проводимо вертикальну лінію. Огортаємо стрічками «шию» ляльки та ховаємо їхні кінчики «за пазухою» берегині.
Крок 10.
Настала черга верхнього одягу. Відрізавши два вузькі шматочки тасьми або спеціально підготованої тканини, робимо з них ще одну «жилетку» для ляльки. Закріплюємо її – декілька разів намотуємо нитку на «талію» та зав’язуємо вузол. Те саме – з верхньою спідницею: відрізаємо необхідний нам шматочок тканини, огортаємо лялечку та закріплюємо цей крок двобічним скотчем. Після цього варто зробити у спідничці «стегна», втопивши її верхні краї всередину з двох боків.
Крок 11.
Вузькою стрічкою, яка залишилася у нас після прикрашання «обличчя» ляльки, завершуємо «жилетку». Для цього огортаємо «плечі» берегиньки двома відрізками стрічки та фіксуємо їх на талії за допомогою нитки. Шматочком полотна та мережива доробляємо спідницю ляльки: огортаємо їх навколо «талії» берегині та фіксуємо скотчем. Після цього беремо товщу атласну стрічку та декілька разів намотуємо її на «талію», утворюючи пасок. Його можна зав’язати у вузол спереду – так вийде більш урочисто.
Крок 12.
Завершальний етап – виготовлення зачіски для ляльки. Для пишноволосої красунечки нам знадобиться цілий клубок ниток. Усе, що нам треба зробити – це намотати нитки на книгу. Від її висоти залежить довжина «волосся»: ми взяли величеньку книгу, тож «шевелюра» у нашої берегині буде до п’ят. Після того, як увесь клубок перемістився на книгу, треба обережно розрізати нитки з одного боку. Книга з твердою палітуркою для цього підходить якнайкраще, адже вона має відповідний «ровочок», який ми використовуємо для заглиблення ножиців. Нитки ми розрізаємо лише з одного боку, а з іншого – перев’язуємо «волосся» ниткою того самого кольору.
Тепер усю «голову» ляльки, окрім обличчя, нам треба заліпити двобічним скотчем.
Коли це зроблено, насаджуємо на липку поверхню «волосся» берегині. Починаємо притискати «волосся» з боків «голови» і поступово переходимо до «потилиці», де також з-під «шевелюри» не повинен виглядати жоден «пробіл».
«Волосся» вже «приросло» до нашої ляльки, тому підрівнюємо його ножицями.

Лялька-берегинька готова !

################################################################################################################

Тема:  Писанки.
Різновиди писанок, їх символіка. Оздоблення писанок бісером, декоративним розписом та поєднання цих технік.
Мета:
навчальна
  • узагальнити знання дітей про писанки як твори декоративно-прикладного мистецтва;
  • розширити і поглибити знання учнів про народну символіку, історію писанкарства;
  • навчити застосувати отримані знання та навики з бісероплетіння та розпису, змішаної техніки на практиці при виготовленні пасхальних яєць.
розвиваюча
  • формувати навички виготовлення писанок з бісеру;
  • розвивати навички декоративної роботи і вираження ставлення через оздоблення предмета (поверхні яйця);
  • формувати навички розписувати писанки;
  • розвивати почуття композиції у визначеній формі (форми яйця), колірного рішення образу;
  • розвивати учнівську творчість.
виховна
  • виховувати повагу до традицій і звичаїв народу;
  • формувати інтерес та повагу до історичного минулого людства, його легенд і вірувань (про яйце);
  • прищеплювати любов до народного мистецтва (писанкарства);
  • виховувати естетичний та художній смак.
Практична робота
  • виготовлення пасхальних яєць з ланцюжків бісеру
  • оздоблення пасхальних яєць декоративним розписом
Наочні посібники: вироби з бісеру, пасхальні яйця, оздоблені ланцюжками з бісеру, дощечки,тарілки з пап'є-маше, оздоблені петриківським розписом, дерев'яні писанки.

Обладнання та матеріали: бісер різних кольорів, тонка міцна нитка, тонка голка, нитковтягувач, клей, ножиці, яйце, картки для гри “Доміно”, підготовлені яйця, фарби, зразки намальованих писанок, репродукції картин для завдання на визначення кольорів, спеціальні пензлики.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
  • підготовка учнів та робочих місць до уроку;
  • перевірка наявності учнів.
II. Актуалізація знань та чуттєвого досвіду учнів.

Вчитель обслуговуючої праці:
  • Cьогодні ми закінчуємо наш проект, який розпочався ще в січні місяці.
  • На першому етапі ми з вами вивчали техніку виготовлення ланцюжків із бісеру, ознайомлювалися із кольорами, їх значеннями та співвідношенням, вчилися малювати елементи – символи.
Вчитель образотворчого мистецтва
  • На другому етапі ми вивчали традиції, звичаї українського народу, ви знаходили легенди, вірування про писанку, збирали інформацію для власної творчої роботи. Ця робота була самостійною, пошуковою. І сьогодні на уроці ми з вами дізнаємось багато цікавої інформа-ції, яку ви готували для свого реферату.
Вчитель обслуговуючої праці:
  • Третій етап – це створення своєї власної роботи. Оздоблення пасхального яйця техніками бісероплетіння та декоративного розпису.
  • Тому сьогодні у нас незвичайний урок, урок інтегрований з поєднанням двох предметів: обслуговуючої праці та образотворчого мистецтва
Вчитель образотворчого мистецтва
  • Кожна людина в душі художник, але не кожна вміє застосувати свої художні здібності в житті.
    Два світи є у людини.
    Один – це той, що створив нас,
    А другий – котрий ми до віку
    Творити будем повсякчас.
    Ці слова можна віднести до кожної людини, яка любить декоративно-прикладне мистецтво, може створити своїми руками гарні речі.
III. Повідомлення теми уроку.
І ось сьогодні на уроці хотілося б пробудити у вас ці здібності і продемонструвати як можна за допомогою знань, які ви отримали на уроках малювання та праці, виготовити пасхальне яйце.

IV. Повідомлення завдань уроку.

учні повинні знати:
  • значення елементів народної символіки, як знаки-обереги;
  • символику кольорів та співвідношення кольорів при виготовленні пасхального яйца;
  • історію бісеру, декоративного розпису та писанкарства.
учні повинні вміти:
  • виготовляти пасхальні яйца з ланцюжків
  • оздоблювати пасхальні яйца декоративним розписом;
  • вміти об'єднувати дві техніки при виготовленні пасхального яйца;
  • вміти пояснювати значення символів, зображених на пасхальних яйцах.
V. Повторення і закріплення вивченого матеріалу.
  • Які види ДПМ ви знаєте?
  • Яку тему ми розглядали останньою на уроці обслуговуючої праці? (бісероплетіння)
  • Давайте згадаємо історію виникнення бісеру
  • Давайте узагальнемо ці знання, які ми отримали на попередніх уроках. За кожну правильну відповідь ви будете отримувати фішки у формі писанки
  • Що таке декоративно-прикладне мистецтво?
  • З якими видами ДПМ ми з вами знайомилися на уроці образотворчого мистецтва? (з витинанкою, петриківським розписом, декоративним розписом)
  • А що вам відомо про декоративний розпис?
  • Для чого він був необхідний? (прикрашали предмети побуту)
1. Гра “Доміно”
  • З символами ми з вами знайомилися, коли вивчали один із видів ДПМ – вишивку. Давайте зараз згадаємо ці символи за допомогою гри “Доміно”.
2. Вправи на розпізнавання елементів-символів, зображених на писанці.
  • Давайте згадаємо які символи-обереги люди зображали, прикрашаючи писанки. (Вчитель показує малюнки писанок з символами, а учні називають їх. Зразки прикріплюються на дошку).
3. Вправи на значення кольору при оздобленні виробу.
  • Ми знаємо, що існують не тільки знаки-символи, але й кольори мають важливе значення при оздобленні виробу.
  • Давайте за допомогою ілюстрацій пояснимо значення кожного кольору. (На дошці кольори, необхідно підібрати ілюстрацію, яка поясне зна-чення цього кольору). За кожну правильну відповідь-фішка.
4. Вправи на співвідношення кольорів.
  • Ітак, ми з вами з'ясували, що кожен колір має своє значення, але для того, щоб скласти орнамент, необхідно знати ще й кольорове співвідношення. Давайте з'ясуємо ці співвідношення.
5. Назвіть правила роботи з бісером.
1.      Для того щоб бісер не розкочувався по столу, його кладуть на тарілочки чи на ворсисту тканину окремо за кольорами.
2.     Не можна бісер брати у рот.
3.     За товщиною голка повинна відповідати отвору в бісеринці. Не можна вколювати голки в одежу, та брати їх у рот.
4.     При плетенні ланцюжків бісер не треба затягувати, щоб виріб не зморщувався.
6. Правила розписування пасхальних яєць.
  • Тримати у трьох пальцях лівої руки яйце - три пальця правої руки тримають пензлик
  • Повторивши значення кольорів, символів, співвідношення кольорів, ми можемо перейти до практичної частини – оздоблення пасхального яйця.
Людській фантазії немає меж. Один і той самий предмет можна різними видами декоративно – прикладного мистецтва.
І ми сьогодні з вами створимо маленькі шедеври, прикрасивши їх різними способами.

VI. Закріплення вмінь та навичок учнів.
Практична робота
1. Виготовлення пасхального яйця з бісерних ланцюжків:
  • аналіз завдання практичної роботи - демонстрація готових писанок;
  • техніка безпеки під час виконання практичної роботи;
  • самостійне виконання завдання;
  • контроль вчителя з метою виявлення недоліків у ході виконання практичного завдання;
  • поточний інструктаж;
  • демонстрація кращіх робіт учнів, аналіз недоліків у роботі та шляхи їх усунення.
Практична робота
2. Оздоблення пасхальних яєць декоративним розписом:
  • аналіз завдання практичної роботи - демонстрація готових писанок;
  • самостійне виконання завдання;
  • допомога вчителя у створенні власного виробу;
  • поточний інструктаж;
  • демонстрація кращіх робіт учнів.
Вчитель обслуговуючої праці:
  • Здавна дівчата, збираючись гуртом на вечорниці, приходили не з порожніми руками, а й приносили з собою роботу, яку виконували під час розмов. Вони мали можливість не тільки поспілкуватись між собою, але й показати, що вміють робити своїми руками. За розмовами час проходив непомітно та й робота виконувалась швидко.
  • Працюючи над власним виробом, давайте перейдемо до другого етапу проекту і послухаємо, які легенди ви зібрали про писанки, святкування Пасхи на Україні та в інших країнах.
Вчитель образотворчого мистецтва:
  • Ви зібрали дуже багато цікавого матеріалу у своїх рефератах. Інформація різноманітна, кожен реферат ніби доповнює інший. Тому ми пропонуємо систематизувати та узагальнити матеріл рефератів. Ми будемо задавати питання, а той у кого є у рефераті ця відповідь, буде відповідати.
  • За кожну правильну відповідь ви будите отримувати кружечки різного кольору, в залежності від кольору команди. Ці кружечки будуть прикрашати біле яйце, яке висить на дошці. Переможе та команда, кольорових кружечків якої на яйці буде більше.
Питання:
1.      Що таке писанки?
2.     Звідки пішла родом писанка?
3.     Як писанки розійшлися по світу?
4.     Звідки з’явилися писанки та крашанки?
5.     Як з’явилося перше червоне яєчко?
6.     А яка ще існує легенда про писанки та крашанки?
7.     Чому на писанках малюють цяточки?
8.     Розкажіть легенду про Дракона.
9.     А хто знає легенду про змія Пекуна?
10. Чому писанки вважаються оберегами?
11.   Які повір’я про писанки ви знаєте?
12. Які писанки вважаються самими гарними?
13.  Де знаходиться Музей “Писанка”?
14. Де було встановлено пам’ятник писанці?
15.  Символом якого свята є писанка? Що це за свято - Пасха?
16. Як святкують Пасху на Україні?
17.  Звідки пішла легенда про “Христосування”?
18. Як святкують Пасху в Англії?
19. Як святкують Пасху в Британії?
20.                       Як святкує Пасху Франція?
21. Як святкують Пасху в Бельгії, Нідерландах?
22.                       В яку гру на Пасху грають в Росії?
23.Хто знає вірш про писанку?
Підведення підсумків змагання. Захист виробу: пояснення кольорів та елементів – символів використаних при оздобленні роботи; обґрунтування назви роботи. VII. Повідомлення підсумків уроку.
  • Що нового цей урок вніс у ваше уявлення про писанку?
  • Що для себе ви взяли з цього уроку?
  • Де в побуті ви можете застосувати ці вміння та навики, які ви отримали на уроках? (можемо прикрасити житло цими виробами, подарувати їх на свято рідним, показати що ми вміємо робити, заощадити гроші, не купуючи їх у магазині, а створивши власними руками).
VIII. Демонстрація власних виробів
IX. Мотивація оцінок за урок та виставлення оцінок у журнал та щоденники.
 X. Прибирання робочого місця.